Designer underviser i 6 forskellige designforløb til Håndværk og Design faget i skolen
Designer med erhvervs- og formidlingserfaring tilbyder 6 forskellige designforløb samt individuelle forløb, der skrues sammen efter ønske.
Jeg, Heidi Ahtola, ejer Design med Kant, der arbejder med design, kreative processer og håndarbejde til børn og unge. Design med Kant startede med en undervisningsbog til faget Håndværk og Design og har sidenhen udviklet sig til workshops, designforløb, DIY kits og færdigsyede designs.
Kort fortalt om mig:
- Designer, Heidi Ahtola, udd. fra Designskolen Kolding
- Forfatter til undervisningsbogen ‘Design med Kant’ til Design og Håndværk faget.
- Art Director med mere end 10 års bureau erfaring.
- Underviser på workshops på landets Biblioteker, Kulturhuse og Folkeskoler.
Designforløbene er til klassetrin:
- 3.- 4. – 5. – 6. klasse som obligatorisk undervisning
- 7. – 8. og 9. klasse som valgfag
Her ser du 6 forskellige designforløb til Håndværk og Designfaget
Formål: Design et design, der signalerer en vigtig værdi for den enkelte elev
Eleverne får et historisk indblik i hvordan man har signaleret rigdom og fattigdom i accessories. Vi undersøger hvad eleverne syntes er vigtigt at signalere i 2020. Ud fra Design med Kants mønstre designer vi et produkt, der signalerer en værdi, som er vigtig for den enkelte elev.
Klassetrin: 7. – 8. og 9. klasse.
Materialer: stof, stofmaling, pap, palietter, perler, nitter, pels mm.
Værktøj: symaskine, lim, saks, nål og tråd, skalpel, skærekniv.
Formål: Sy/lim og style et bogomslag med udgangspunkt i en yndlingssang
Eleverne tager udgangspunkt i deres yndlingssang og designer et bogomslag ud af gamle jeans. Det bliver stylet, så selve omslaget ender med at signalere ord fra deres yndlingsmusik.
Klassetrin: alle (forskel på sværhedsgrader).
Materiale: gamle jeans, badge, knapper, maling, poscatusser, perler, neglelack, nitter og pailletter.
Værktøj: symaskine, lim, saks, nål og tråd.
Formål: Lær at arbejde med inspiration og få mange kreative ideer
Her undersøger eleverne hvordan de kan finde inspiration alle steder… Vi går på opdagelse i historien og i nye og gamle subkulturer. Her undersøger vi hvordan folk er klædt, hvordan de bor og hvilke farveholdninger de bruger.
Se f.eks. Dronning Elizabeth af England 1533 – 1603. Hun havde den vildeste stil.
Klassetrin: alle.
Materialer: billedmateriale.
Værktøj: sakse, pensler, adgang til printere.
Formål: Tænk ud af boksen og design julepynt på en ny måde
Her udfordres eleverne på, hvor grænserne for julepynt går. De tænker ud af boksen og designer, styler, syr og maler julepynt, så det får et helt nyt og personligt look.
Klassetrin: alle (forskel på sværhedsgrader).
Materialer: gamle jeans, stofmaling, poscatusser, fyld, knapper, pels, nitter, kunstlæder og pailletter.
Værktøj: symaskiner, pensler, lim, nåle, synåle.
Formål: Lær at arbejde med moodboards som et kreativt værktøj
Her arbejder eleverne med moodboards (inspirationsopslagstavle), hvor eleverne samler billeder, udklip, citater og fotos af alt det, der inspirerer dem. Moodboardet bygges op omkring et bestemt emne, så det ender med at inspirere eleverne til at tænke i en ny og overraskende retning.
Klassetrin: 7. – 8. og 9. klasse.
Materialer: magasiner, billedmateriale, tusser, tape, lim, print, maling.
Værktøj: sakse, pensler, adgang til printere.
Formål: Dyk ned i en subkultur og arbejd med statements i design
Her udforsker vi elevernes holdninger og arbejder med forskellige stilarter og accessories design. Vi dykker ned i 80’ernes subkultur og får inspiration til at designe badges, brocher og rygmærker.
De skal bruges til at signalere elevernes holdninger udformet som statemens.
Klassetrin: 7. – 8. og 9. klasse.
Materialer: gamle jeans, stof, stofmaling, poscatusser, knapper, nitter . brodderi, kunstlæder og pailletter.
Værktøj: symaskiner, pensler, lim, nåle, synåle